Activitats III: Narrador i punt de vista

 

Test

En pocs minuts coneixereu, què en sabeu sobre el narrador i el punt de vista que fa servir Moncada a "Camí de Sirga". Aneu a Test Narrador i punt de vista.

 

Activitats de suport

 

L'estil de Moncada, personalíssim, es contrueix a partir de diversos elements. Un d'ells és el paper del narrador.

La tècnica narrativa depurada és fonamental en el procés de construcció de record que és present en tot el llibre.

Moncada afirma a Memòries d'un món negat:

"Cada llibre requereix un plantejament, un llenguatge, un punt de vista determinat. A Estremida memòria, per exemple, les cartes del vell Arnau de Roda i les postil·les de la seva filla són la clau per establir la pervivència en la memòria col·lectiva. d'uns fets esdevinguts fa més d'un segle. La ferida havia estat tan profunda que, quan es va saber que treballava sobre aquella història algú va fer-me saber que no era bo ni oportú desenterrar-la".

 

 Kathryn Crameri assenyala al seu article "Més que nostàlgia: la memòria i Jesús Moncada" publicat al monogràfic de la revista URC dedicada a Jesús Moncada:

"...Aquí cal parlar de la relació entre el tema de la memòria i el del mite, l'altre dels aspectes més coneguts de l'obra de Moncada. Ja he dit que, al meu parer, la nostàlgia no és el factor més interessant del seu tractament de la memòria, i crec paral·lelemant que la construcció del "mite" de Mequinensa tampoc no és la part més interessant de la seva obra. En canvi, és la seva comprensió intuïtiva de les estructures profundes del mite, com la memòria, allò que hauria de captar la nostra atenció. En tots dos casos hi ha components bàsics que donen sentit al record o al miute i que en proporcionen l'estructura. Els detalls d'aquesta estructura són secundaris, i fins i tot poden canviar sense alterar fonamenatlmen el significat de la memòria o el mite en qüestió. En el cas de la memòria, el seu contingut emocional és més important que els detalls particulars (bé que són els que criden l'atenció, per ser més vius i immediats). Quant al mite, una mateixa estructura pot servir per crear mites vàlids per a cultures i temps molt diferents: el mite del diluvi, per exemple, apareix a les civilitzacions babilòniques com l'acte creuel i impensat d'un déu malvat, mentre que en la tradició cristiana el diluvi és un acte d'un déu bondadós que casteiga la humanitat pecadora però al mateix temps li ofereix la possibilitat de començar de nou. Moncada coneixia la importància d'aquestes estructures i les manipulava amb tanta destresa que alguns crítics han estat enganyats per la seva senzillesa i han afirmat que la narrativa de Moncada és una narrativa fàcil de llegir, mancada de profunditat. No és el cas".

 

ACTIVITAT 1

Buscar en els capítols 1 (Els dies de l'Edèn, 1a part) i en l'epíleg, almenys 3 exemples diferents de fragments on es constati clarament el tipus de narrador que Moncada ha fet servir per construir la seva història.

 

ACTIVITAT 2

Canviar el narrador i el punt de vista dels exemples trobats a l'exercici 1.

Després de llegir el fragment de l'article de Kathryn Crameri, cal argumentar, en un informe, les diferències que l'ús d'un i un altre narrador poden suposar per a un text literari tenint present :

a) el punt de vista emocional del lector.

b) la versemblança de l'obra

c) la literaturització de la realitat

 

BLOC- Creació literària

Per poder entendre els mecanismes de creació literària cal escriure i penjar en el bloc de creació dos articles seguint les següents indicacions:

1. Triar un personatge -Honorat del Rom o Carlota de Torres- i escriure les seves darreres hores en el poble.

2. Crear, seguint el model de narrador, l'evocació d'algun moment de la vida personal a partir d'un objecte. Entre el record i l'actualitat hi ha d'ahver un mínim de 10 anys.

Tots els articles del bloc han d'anar signats i han de ser etiquetats: "Narrador i punt de vista, imitació" el primer article i "Narrador i punt de vista, evocació", el segon article.