Guia didàctica
Justificació del projecte
El projecte vol divulgar l'obra de Jesús Moncada, Camí de Sirga, en l'àmbit digital.
Per fer-ho s'ha creat un Objecte d'Aprenentatge que vol:
- Transformar la idea de la lectura com a fet autònom limitat a l'individu lector en fet social -si vol el lector- a través de la intercomunicació amb els altres lectors.
- Renovar la idea d'espai web tradicional limitat als aspectes més informatius i descriptius d'una obra literària per fer del lector el motor el seu propi coneixement.
- Estimular l'ús positiu de les TIC com a generador de cultura més enllà de la simple funció informativa o transmissora.
- Proposar activitats didàctiques realistes i originals que ajudin el professorat en la seva tasca docent.
- Usar els recursos web i digitals que estan presents a la xarxa, reordenar-los i publicar-los perquè siguin utilitzats en accions formatives.
Objectius del projecte
4.1 Objectiu general
El projecte vol crear un OA sobre l'obra de Jesús Moncada, Camí de sirga per divulgar la seva obra.
4.2 Objectius específics
- Aconseguir la virtualització d'una proposta formativa que estimuli la lectura crítica d'una obra literària.
- Ser capaç, a través de la virtualitat, de transmetre la importància del fet literari com a eina d'expressió humana.
- Consolidar l’autonomia lectora dels usuaris i la seva valoració de la literatura com a mitjà de coneixement d’altres mons, temps i cultures.
- Usar les eines TIC per a l’elaboració i la comunicació del coneixement literari entre els lectors.
- Crear un espai de debat i intercanvi d'opinions de l'obra literària de Moncada.
Proposta formativa
La proposta formativa del web es dirigeix en dues línies formatives: l'autònoma i la dirigida.
La concreció de cada proposta es concreta en:
ACTIVITAT AUTÒNOMA
Formació |
Virtual Autònoma |
Destinataris |
Usuaris i lectors interessats en l’obra de Jesús Moncada |
Objectius |
Estimular l’aprenentatge autònom Difondre l’obra de Moncada |
Model pedagògic |
Constructivista |
Temporització |
Asincrònica |
Activitats |
Tests en línia No hi ha lliurament d’activitats |
Sistemes de comunicació |
Fòrums Mails |
Avaluació |
Immediata a través dels tests on line |
ACTIVITAT DIRIGIDA
Formació |
Presencial o semipresencial Dirigida per un professor |
Destinataris |
Professorat Dinamitzadors de grups d’estudiants que fan servir el llibre com a lectura obligatòria Dinamitzador de Clubs de lectura de biblioteques i entitats culturals |
Objectius |
Estimular l’aprenentatge autònom Difondre l’obra de Moncada Crear entorns formatius Fomentar l’intercanvi positiu d’experiències lectores |
Model pedagògic |
Constructivista |
Temporització |
Asincrònica Sincrònica |
Activitats |
Tests en línia Debats Presentacions Informes-esquemes Blocs Lliurament de les activitats segons les indicacions del professorat Es contemplen activitats per als diferents ritmes d’aprenentatge |
Sistemes de comunicació |
A l’aula presencial Fòrums dels lectors |
Avaluació |
Immediata a través dels tests on line Contínua dirigida per un professorat que guia el procés i tria les activitats de cada grup |
Proposta didàctica - Exemples
Totes les activitats proposades són originals i estan destinades a fomentar i a consolidar el coneixement de l'obra de Moncada, "Camí de Sirga" des de diverses vessants: humana, literària i social.
Les propostes s'estructuren en:
ACTIVITATS AUTÒNOMES
- Destinades al lector autònom que s'interessa per l'obra de Moncada.
- Estan centrades en els tests on line.
- L'usuari consulta les diverses pàgines web i valora els coneixements final sobre cada apartat a través del Test.
- En cap moment hi ha un sistema d'avaluació determinat.
ACTIVITATS DIRIGIDES
- Destinades al professorat de formació reglada en institucions educatives o al dinamitzador cultural de "Clubs de lectura" de biblioteques i altres associacions culturals.
- El professorat pot, en tot moment, programar de manera personalitzada les activitats que previstes en funció de la dinàmica interna del grup i dels interessos dels seus integrants.
- Les activitats poden inserir-se en Plataformes virtual com ara Moodle per al seu ús a l'aula.
Des de la guia didàctica es proposa:
1. Activitats per a 4t d'ESO (Model d'exemple) incloses dins els continguts de l'assignatura de Llengua Catalana i literatura (3 hores setmanals de docència)
2. Projecte transversal per a 4t d'ESO (Model d'exemple)
3. Activitats per a 1r de Batxillerat (Model d'exemple) incloses dins els continguts de l'assignatura de Llengua Catalana i literatura (2 hores setmanals de docència)