Proposta didàctica 4t ESO

 

1. Proposta d'activitats didàctiques per a l'assignatura de Llengua catalana i literatura de 4t d'ESO (3 hores setmanals de docència)

Nivell: 4t ESO

Destinataris: Ritme estàndard

Durada: 1 Trimestre (1 hora a la setmana: 7 sessions)

Sessió

Temps

Continguts

Activitats

Altres

1

1a setmana

Presentació llibre

Biografia

1. Presentació del llibre (10')

2. Presentació del web (5')

3. Visionat Literal (20')

4. Test on line (10')

5. Inici Wiki Diccionari de Camí de sirga

A casa:

1. Redactar activitat 1 de "Biografia" (paper escriptor)

 

2

3a (15 dies més tard per tenir temps de llegir el llibre)

Temes literaris

 

Narrador i punt de vista

 

 

1."Activitat 1" de Temes literaris.  Debat: Temes del llibre (20')

2. "Activitat 1" de Narrador i punt de vista. Canvi de punt de vista (20')

3. Test on line (10') Narrador ¡ punt de vista

4. Presentació del bloc d'aula (10')

A casa:

1. Escriure i enviar text al bloc literari, l'apartat Narrador i punt de vista.

2. "Activitat 2" de Temes literaris.

3."Activitat2" de Narrador i punt de vista.

4. Diccionari del llibre

3

4a setmana (7 dies més tard)

 

 

Temps

 

Personatges

1. "Activitat 1" de Temps: Debat sobre l'ús del Temps en el llibre (20')

2. Test on line de "Temps" (10')

3. Inici "Activitat 1" de personatges per parelles (30')

 

A casa:

1. Bloc literari: Escriure i enviar al bloc literari, l'apartat de Narrador i punt de vista.

2." Activitat 2": esquema- resum i informe

4

5a setmana

Personatges

 

Espai

1. Acabament i lliurament de l'"Activitat 1) de Personatges (30')

2. Test on line de Personatges  (10')

3. "Activitat  1 i 2" d'Espais: Determinar la importància del riu i del poble.

A casa:

1. Escriure i enviar al bloc literari, L'apartat de Personatges i Espai.

2. "Activitat 4" en grup: tetralització d'una escena de "Camí de Sirga"

5

6a setmana

Llengua

1. Test on line Espais (10')

2. "Activitat 1" de Llengua per parelles (30')

3. Debat: Com influeix la llengua en la seva obra literària (20')

A casa:

1. Escriure i enviar al bloc literari, l'espai de Llengua

2. Informe sobre el posicionament lingüístic i la importància de la llengua i dels seus usos en l'obra.

 

6

7a sermana

General

1. test on line Llengua (10')

2. Recollida dels diccionaris del llibre (5')

3. Debat-valoració del bloc literari (20')

4. Inici representacions teatrals sobre "Camí de Sirga"

 

7

7a setmana (al dia següent)

General i cloenda

1. Acabament de les representacions teatrals.

2. Cloenda de l'activitat

 

Avaluació

-Avaluació sumativa de les activitats realitzades en format paper (informes, esquemes i diccionario) i en format digital (bloc literari)

- Possibilitat de fer un control de lectura del llibre entre les sessions 2 i 3

 

2. Projecte transversal per a 4t d'ESO (Model d'exemple)

Proposta d'acció formativa transversal sobre el llibre que implica diversos departaments, cadascun dels quals analitzarà des de la seva pròpia assignatura aspectes relacionats amb el contingut del llibre

2.1 Tema del projecte transversal:  "La importància de la novel·la Camí de Sirga per a la Franja de Ponent"

      2.2 Objectius:

-  Fer conèixer l'obra de Jesús Moncada tot integrant-la en la societat.

-  Estimular el treball transversal entre matèries. 

- Constatar la interrelacions existents entre les diverses matèries, així com l'estreta relació que hi ha entre la nostra vida quotidiana i la literatura.                                         

-  Estimular el respectes per altres territoris i altres maneres de fer.                                     

-  Afavorir la creació literària. 

-  Promoure un ús positiu de les TIC.                                                                                                  

-  Elaborar un document comú amb l'ús de les TIC que sintetitzi l'acció formativa.

2.3 Destinataris:  Alumnes de 4t d'ESO

2.4 Àrees implicades: Socials, Llengua Catalana, Llengua Castellana,  Llengua Anglesa, Experimentals, Tecnologia i Plàstica

2.5 Continguts del projecte a desenvolupar per les diverses matèries implicades:

2.5.1 Llengua Catalana: Lectura i valoració literària i lingüística de Camí de Sirga.           

2.5.2 Socials: Edat Mitjana: Repoblació de la Franja per part de la Corona d'Aragó, aspectes econòmics de la Franja i ressò econòmic de llibre en el territori.   

2.5.3 Llengua Castellana: Vocabularis i frases fetes relacionades amb el món de la navegació.                                                                             

     2.5.4 Llengua Anglesa: La importància de la traducció

2.5.5 Experimentals: El valor biològic del riu Ebre:  diversitat de fauna i flora a Aiguabarreig,  cruïlla Segre i Ebre.

2.5.6 Tecnologia: la mineria  i el transport a l'Ebre                                                                  

    2.5.7 Plàstica: Anàlisi de l'obra de Moncada.  El paisatge.

2. 6. Durada: 1 Trimestre

2.7 Documents: Els diferents departaments implicats crearan documents

2.8 Avaluació: Cada departament avaluarà de manera independent les activitats realitzades.